Kansanmusiikki

Kansanmusiikki

Shamaaniviulisti Tuomas Rounakarin karhunpeijaiset

Laura Suurla

fullShamanistisesta viulunsoitostaan tunnetun muusikko, säveltäjä ja etnomusikologi Tuomas Rounakarin tie on kulkenut Keravalta New Yorkiin ja Budabestin kautta Siperiaan ja takaisin Suomeen. Viulisti löysi siperialaisesta shamaanimusiikista uuden väylän lapsuudessaan kokemiinsa transsitiloihin esiintymislavalla.

Nuori Tuomas ajatteli että on tavallista, että esiintyminen johdattaa transsinkaltaiseen tilaan, jossa ajan ja paikan taju katoaa kokonaan. Teini-iässä tapahtuneen valtavan kasvupyrähdyksen myötä 6-vuotiaana viulunsoiton aloittanut lahjakas viulisti joutui kuitenkin lopettamaan soiton pitkäksi aikaa. Kun hän 16-vuotiaana aloitti viulunsoiton uudestaan, hän joutui opettelemaan soittamisen käytännössä alusta kehon suurten muutosten takia.

– Esiintymisen nautinto oli kadonnut ja tilalle oli tullut sietämätön esiintymisjännitys, Rounakari kertoo.

Eriytyminen täysin valmiiksi kirjoitetusta klassisesta musiikista alkoi, ja tilalle tuli monen tyylistä musiikkia, joista tärkeimmäksi nousi agressiivinen free jazz. Uusi musiikillinen näkökulma vei Tuomaksen vuonna 1998 New Yorkin New Schooliin opiskelemaan jazz- ja nykymusiikin sävellystä, missä tehtiin jo sujuvasti yhteistyötä yli genrerajojen.

Lue lisää Kansanmusiikki-lehdestä 4/2017!

Liittyvät artikkelit

Pekko Käpin ja jouhikon yhteistaival on kestänyt tänä vuonna jo kaksi vuosikymmentä. Paljon on ehtinyt tapahtua maailmassa ympärillä ja myös Pekon elämässä, mutta tekemisen lähtökohdat tuntuvat olevan edelleen hyvin samanlaiset.[…]

Lue lisää »
Helsinki_Cotonou_Ensemble-4

Voittoja ja vastoinkäymisiä

Teksti: Riikka Hiltunen, kuva: Helsinki-Cotonou Ensemblelle on tapahtunut paljon viimeisen vuoden sisään: Yhteisörahoituksen avuin julkaistu suitsutettu kakkosalbumi, Vuoden kansanmusiikkilevy 2014 -tunnustus ja harmillisten viisumiongelmien kanssa taistelua. Suomalais-beniniläiseen Helsinki-Cotonou Ensembleen on[…]

Lue lisää »