Kansanmusiikki

Kansanmusiikki

Shamaaniviulisti Tuomas Rounakarin karhunpeijaiset

Laura Suurla

fullShamanistisesta viulunsoitostaan tunnetun muusikko, säveltäjä ja etnomusikologi Tuomas Rounakarin tie on kulkenut Keravalta New Yorkiin ja Budabestin kautta Siperiaan ja takaisin Suomeen. Viulisti löysi siperialaisesta shamaanimusiikista uuden väylän lapsuudessaan kokemiinsa transsitiloihin esiintymislavalla.

Nuori Tuomas ajatteli että on tavallista, että esiintyminen johdattaa transsinkaltaiseen tilaan, jossa ajan ja paikan taju katoaa kokonaan. Teini-iässä tapahtuneen valtavan kasvupyrähdyksen myötä 6-vuotiaana viulunsoiton aloittanut lahjakas viulisti joutui kuitenkin lopettamaan soiton pitkäksi aikaa. Kun hän 16-vuotiaana aloitti viulunsoiton uudestaan, hän joutui opettelemaan soittamisen käytännössä alusta kehon suurten muutosten takia.

– Esiintymisen nautinto oli kadonnut ja tilalle oli tullut sietämätön esiintymisjännitys, Rounakari kertoo.

Eriytyminen täysin valmiiksi kirjoitetusta klassisesta musiikista alkoi, ja tilalle tuli monen tyylistä musiikkia, joista tärkeimmäksi nousi agressiivinen free jazz. Uusi musiikillinen näkökulma vei Tuomaksen vuonna 1998 New Yorkin New Schooliin opiskelemaan jazz- ja nykymusiikin sävellystä, missä tehtiin jo sujuvasti yhteistyötä yli genrerajojen.

Lue lisää Kansanmusiikki-lehdestä 4/2017!

Liittyvät artikkelit

Taustapeili: Juha Kuurajärvi

Haastattelu: Päivi Ylönen-Viiri, kuva: Lauri Oino Truba ry hyväksyttiin Suomen Kansanmusiikkiliiton jäseneksi tämän vuoden alkupuolella. Mikä Truba on pähkinänkuoressa? Truba ry on vuonna 1997 perustettu keskipohjalainen kansanmusiikkiyhdistys, jonka tärkeimpänä tehtävänä[…]

Lue lisää »

Outi Valo Kaustiselle saapui muuan viikko sitten illan pimeässä hieman poikkeuksellinen lasti, professori Erkki Ala-Könnin (1911–1996) niin sanottu b-kokoelma.  Lapualaiset rokkarit talkoilivat täysperävaunurekan täyteen, kaustislaiset pelimannit tyhjensivät toisessa päässä. Lapualle[…]

Lue lisää »