Kansanmusiikki

Kansanmusiikki

Petri Prauda – Päre ja säkkipilli kainalossa

Päreen esikoislevyn julkaisukonsertti Folklandialla: Piia Kleemola (vas.), Oskari Lehtonen, Petri Prauda, Jarmo Romppanen ja Tapani Varis. Keikka loppui puoli kolme yöllä. Silminnäkijätodistuksen mukaan Petri oli puolen tunnin päästä siitä soittamassa pubissa Spelmanslager-yhtyeessä ja seuraavana aamuna kymmeneltä lavalla taas kansanmusiikin aineryhmän Tsakatvoy-yhtyeen kanssa.
Päreen esikoislevyn julkaisukonsertti Folklandialla: Piia Kleemola (vas.), Oskari Lehtonen, Petri Prauda, Jarmo Romppanen ja Tapani Varis. Keikka loppui puoli kolme yöllä. Silminnäkijätodistuksen mukaan Petri oli puolen tunnin päästä siitä soittamassa pubissa Spelmanslager-yhtyeessä ja seuraavana aamuna kymmeneltä lavalla taas kansanmusiikin aineryhmän Tsakatvoy-yhtyeen kanssa.

Mikko H. Haapoja

Petri Praudan hyväntuulinen olemus on tullut tutuksi lähes jokaiselle suomalaiselle kansanmusiikin harrastajalle. Ennen kansanmuusikon uraa hän oli voittamassa rockin SM-kilpailun Anssi Kelan Pekka ja Susi -yhtyeessä 1993. Sitten iski innostus kansanmusiikkiin ja nykyään hänet tunnetaan erityisesti Frigg-yhtyeen riveistä ja Siba Folk Big Bandin vetäjänä. Nyt myös suomalaisen säkkipilliyhtye Päreen nokkamiehenä.

Erilaisten kielisoitinten taitajana muun muassa Friggistä ja Hyperboreasta tunnettu nykykansanmusiikko ja pedagogi Petri Prauda on toteuttanut pitkään kyteneen haaveensa: Oma yhtye suomalaiselle säkkipillille. Tammikuussa 2016 Folklandia-risteilyllä julkaistu Päreen debyytti Hausjärvi beat on Praudalle silti ennen kaikkea yhtyelevy. Säkkipilli soikin Päreen musiikissa sulavasti Tapani Variksen munniharpun ja puhallinsoitinten, Piia Kleemolan oktaaviviulun sekä Jarmo Romppasen kielisoitin- ja Oskari Lehtosen lyömäsoitinkompin kanssa.

– Ensin aloitimme Jarmon ja Oskarin kanssa treenailemaan triona. Mutta kaipasin musiikkiin muutakin kuin säkkipilliä, joten pyysin mukaan Piiaa ja Tapania. Tavoitteena oli bändin soundi, ei vain ”Petri Prauda plays bagpipes”. Halusin bändin, jolla on dynamiikkaa ja sointivärejä. Muutakin kuin säkkipillin tuuttaus liidissä. Kesti aikansa, että ehdittiin saada läjään koko proggis, mutta nyt on levy ulkona.

Päreen Hausjärvi beat -debyytillä kuultavien kappaleiden juuret ovat perinteisissä sävelmissä laajalla skaalalla aina pelimannimusiikista vanhempaan perinteeseen. Levykokonaisuutta sitoo kuitenkin Päreen yhtyesoundin intensiivinen, liki hypnoottinen poljento.

– On Tapanin puhaltimia, oktaaviviulua, kanteletta, perkussioita ja biisit ovat  pitkiä, niissä ei ole kiire mihinkään. Muuten levyllä ei ole sinänsä mitään ihmeellisen uutta – tradibiisejä soitetaan. Ehkä se onkin jo tänä päivänä mullistavaa, Prauda naurahtaa.

Päreen musiikki on sellaista, mitä hän haluaa kuunnella ja tehdä. Se on suomalaisen kansanmusiikin täydellisesti osaavien ammattimuusikoiden yhteissoiton ja -sovittamisen tulos. Hausjärvi beatillä kuultavien sävelmien koontivastuussa on kuitenkin ollut Prauda, joka on kerännyt Päreelle perinnesävelmiä, joita on hyvä soittaa juuri säkkipillillä.

Lue koko juttu Kansanmusiikki-lehdestä.

Tältä kuulostaa Päre:

Liittyvät artikkelit

Freija: Kymmenen 
vuotta konstailematta

Kansanmusiikkiyhtye Freijan ydin on konstailematon kansanlaulu. Yhtyeen käsissä monet rakastetut sävelmät saavat uutta eloa, eikä heitä kiinnosta kovinkaan tiukka genremäärittely – kunhan laulu tuntuu hyvältä. Aina satsataan laatuun, oli kyseessä[…]

Lue lisää »

Onko Kiharakolmion tavoitteena murtautua suuremmankin yleisön tietoisuuteen vai onko näin hyvä? Kuinka ehditte tehdä keikkaa kuluvana vuonna? Keikkoja on sopivasti, on ollu jo Folklandia, Samuelin Poloneesi, Kaustinen ja Spelit. Piänempiä[…]

Lue lisää »