Kansanmusiikki

Kansanmusiikki

Shamaaniviulisti Tuomas Rounakarin karhunpeijaiset

Laura Suurla

fullShamanistisesta viulunsoitostaan tunnetun muusikko, säveltäjä ja etnomusikologi Tuomas Rounakarin tie on kulkenut Keravalta New Yorkiin ja Budabestin kautta Siperiaan ja takaisin Suomeen. Viulisti löysi siperialaisesta shamaanimusiikista uuden väylän lapsuudessaan kokemiinsa transsitiloihin esiintymislavalla.

Nuori Tuomas ajatteli että on tavallista, että esiintyminen johdattaa transsinkaltaiseen tilaan, jossa ajan ja paikan taju katoaa kokonaan. Teini-iässä tapahtuneen valtavan kasvupyrähdyksen myötä 6-vuotiaana viulunsoiton aloittanut lahjakas viulisti joutui kuitenkin lopettamaan soiton pitkäksi aikaa. Kun hän 16-vuotiaana aloitti viulunsoiton uudestaan, hän joutui opettelemaan soittamisen käytännössä alusta kehon suurten muutosten takia.

– Esiintymisen nautinto oli kadonnut ja tilalle oli tullut sietämätön esiintymisjännitys, Rounakari kertoo.

Eriytyminen täysin valmiiksi kirjoitetusta klassisesta musiikista alkoi, ja tilalle tuli monen tyylistä musiikkia, joista tärkeimmäksi nousi agressiivinen free jazz. Uusi musiikillinen näkökulma vei Tuomaksen vuonna 1998 New Yorkin New Schooliin opiskelemaan jazz- ja nykymusiikin sävellystä, missä tehtiin jo sujuvasti yhteistyötä yli genrerajojen.

Lue lisää Kansanmusiikki-lehdestä 4/2017!

Liittyvät artikkelit

Kansanmusiikin maisteri Markus Rantanen ja kirjailija Marko Laihinen löivät muutama vuosi sitten osaamistaan yhteen, ja kehittelystä syntyi toimivaksi osoittautunut Maestro ja Fiktio -konsepti. Perusidea on yhdistää uusin tavoin laadukasta kansanmusiikin[…]

Lue lisää »

Ennen kansallispuku oli aika lailla pakollinen osa kansanmusiikkiesitystä. Sitten sitä vastaan kapinoitiin. Minkälaisin ajatuksin suomalaiset kansanmuusikot nykyään valitsevat esiintymisasunsa? Ensimmäinen kansanmusiikin ammattilaisiksi kouluttautunut muusikkopolvi toimi tienraivaajana monessa asiassa, mitä nykyään[…]

Lue lisää »