Kansanmusiikki

Kansanmusiikki

Anne-Mari Kivimäen sukellus karjalaiseen sielunmaisemaan

Anne-mari Kivimäki, kuva: Marko Mäkinen
Anne-mari Kivimäki, kuva: Marko Mäkinen

Tiivistunnelmainen nouseva katsomo notkuu, tanner tömisee, Notka-haitari, sähköinen sätkätys ja hikiset tanssijat luovat ma´ilmanlopun meininkiä iloisin karjalaisin värein koristellussa jättiläisen putkiteltassa Helsingin Musiikkitalon aulassa. Hymyilevä yleisö ei näytä kulkevan kohti kadotusta mutta Anne-Mari Kivimäen tohtorikonsertin sarjalle tässä kylläkin laitetaan piste.

Elokuun lopussa Musiikkitalon yleisöä hämmentäneessä teltassa esitettiin Anne-Mari Kivimäen neljän vuoden urakan Suistamon Perinnelaboratorion konserttisarjan viimeinen osa päivittäin viikon ajan. Kymmenen esiintyjän, tekniikan ja päivittäin vaihtuvan vierailijan voimin esitettiin kooste aikaisempien konserttien ohjelmista sovitettuna yhdeksi omaksi ehyeksi kokonaisuudeksi. Pääkonserttien ohella oli runsaasti sivuohjelmaa, kuten Suistamon Sähkön disco, luento, sooloesityksiä, keskustelua, elokuva ja vierailevia taiteilijoita Karjalasta.

Lue lisää kansanmusiikki-lehdestä 3/2016

Liittyvät artikkelit

Heinäkuussa 2015 alkanut tutkimusprojektini Eteläpohjalaisen pelimanniviulismin tutkimushanke keskittyy alueen kansanomaisen viulunsoittotyylin tutkimukseen. Kolmevuotisen tutkimushankkeen tarkoituksena on kartoittaa kaikki kolmesta tärkeimmästä suomalaisesta kansanmusiikkiarkistosta löytyvät eteläpohjalaiset viuluäänitteet. Tutkimuksen aineisto koostuu Suomalaisen Kirjallisuuden[…]

Lue lisää »

Teksti: Kari Dahlblom Vuonna 1888 esiintyi ensi kerran “ryhmä balalaikan ystäviä” Vasilij Andrejevin (1861–1918) johdolla Pietarissa. Tuolloin katsotaan venäläisen kansansoitinorkesterin syntyneen. Andrejev kehitti balalaikasta  konserttisoittimen ja soitinperheet piccolosta kontrabassoon. Samalla[…]

Lue lisää »